Friday, May 21, 2010

Blomstertid nu kommer...

Nu är det försommar och för varje dag blir kvällarna ljusare och ljusare. Fotosyntesen förvandlar i ett förtrollande tempo. Hur ska jag hinna ta till vara på allt denna försommarlycka har att erbjuda? Hur kan jag spara på dessa flyktiga dofter? Jag vill frysa in intrycken av nyutslagen björk och göra marmelad på doften av nyligen nyklippt gräsmatta och vresros. Jag vill göra inläggningar av syrenblommornas parfym som svävar sällsamt i skymningen. Jag vill dra djupa andetag och lägga försommaren på minnet. Allt för att kunna plocka fram den igen under de långa mörka vintermånaderna. Det är inte omöjligt! På måndag pratar jag blommor i maten hos Mix Megapol Malmö. Om några veckor blommar flädern och då är det dags att laga en gammal favorit. Dillgravad lax med fläderblom

1 kg lax

1 dl salt

1 ½ dl socker

20 krossade vitpepparkorn

2 msk Hallands fläder

1 grovhackat stort knippe dill

5 fläderblomsklasar

Be att få en urbenad och på hälften delad mittbit från laxen. Frys laxen i två dygn för att ta död på eventuella parasiter. Tina långsamt i kyl och lägg sedan laxen på ett djupt fat och gnid in den med sockret, saltet och de krossade pepparkornen. Lägg dill och fläder på både under- och översidorna. Häll över Hallands fläder. Lägg den ena laxsidan över den andra, som en dubbelmacka. Linda in laxen och alla kryddorna hårt i plastfolie och låt stå i kyl i två dygn. Vänd laxpaketet då och då under tiden. Skär sedan tunna skivor och lägg upp på fat. Dekorera med fläderblom, dill och lime vid servering.
Intresserad av mer blomsterprakt? Kolla då in: Pang på rödbetan, rödbetscarpaccio, honungs- och lavendelflarn, rabarberdröm, rosenvatten och vårtecken

/Linda

2 comments:

Anonymous said...

Hej.
Är det rätt mängd strösocker till den gravade laxen? 1,5 liter?

Smakverkstan said...

Absolut helt fel! Ett d har försvunnit på vägen. Det ska vara ett d före bokstaven l. Alltså 1,5 dl och inte 1,5 liter. Tack för vaksamt öga och jag hoppas innerligt att du har sluppit äta översockrad lax.

/Linda