Tuesday, May 04, 2010

På grönbete i älgaranas trädgård

Äntligen var barnvakt fixad så att jag kunde skynda i väg till Älgarnas trädgård. Ola Rudin och
Sebastian Persson från restaurang Trio stod för maten denna gång. Temat för kvällen var grönsaker.


Första rätten.
Ett låg-tempererat ägg, potatispuré smaksatt av myskmadra, tunt rå och hyvlad sparris, vitplister, rödplister, mer myskmadra och nässlor. Lent och äggigt, strävt och kryddigt, krispigt och klorofylligt, salt och smuligt.


Till huvudrätt serverades lök.
Ugnsbakad lök, inlagd lök, lökaska och allt från ramslök till skogslök. Sötsalta- och syrliga smaker med en lätt rökig ton som ramade in hela skapelsen. Jag skulle kunna skriva klichén att det "inte går att beskriva i ord", men väljer att enkelt konstatera att det var makalöst gott!

Osten var från Oviken.
En skarp historia som balanserade på gränsen till alltför lagrad. Lingonlake och honung gav elegans och stöd, som hatt och käpp för den lite ettrige ost-gamlingen.



Vinet, åh vinet. Ett rosé från Loire - biodynamiskt och naturligt. Vid första klunken lämnade den kvar en liten våt hund i min mun. Men i samma sekund som den mötte den ettriga gamlingen från Oviken sprang hunden i väg med svansen mellan benen. Kvar blev en sommaräng en kväll då dofterna av ett och annat söndertrampad skogsmultron och ört- och ägnblomster är som starkast.



Efterrätten.
Vi fick en frisk avslutning på kvällen med en sorbet på getostyoghurt. Kaskader av svartvinbärsgranité, segt, kornigt damm med smältande smak av äggvita, socker och vanilj, små minimaränger. Kan dessa ha varit lätt pudrade med svartvinbärsstoff? En sötsyrlig historia som jag gärna äter igen och igen.

En eloge till Emil Bromé som öppnar upp för den här härligt avslappnade och berikande tillställningen. En kväll av förtätade smakupplevelse där mat- och vinkombinationerna skapade parallella smakuniversum. Känslan av att nyss blivit utsläppt på grönbete ska jag bära med mig hela veckan. Jag behöver väl knappast berätta att det var en fantastisk kväll? För ni som är sugna - boka bord på Trio!

/Linda








No comments: