Tuesday, May 11, 2010

Sparrissufflé


Den gamla 70-talsklassikern sufflé har fått göra entré i finrummet igen. Vi hittar den i diverse mattidningar och nu senast i boken 70-talets mat Från flygande Jacob till Hawaiikassler av Annika Ingelson och Carl Ehrenkrona. Naturligtvis vill även jag slå ett slag för denna fantastiska skapelse som kan bli allt från förrätt till efterrätt beroende på vad man smaksätter den med. I det här fallet bottnade jag en klassisk ostsufflé med vit lättkokt sparris. Resultatet var faktiskt inte så dumt även om sparrisen kunde ha varit bättre (läs mer om det här).

 

1 msk smör

1 1/2 msk vetemjöl

1 1/2 dl kaffegrädde

2 ägg

100 g riven smakrik, vällagrad ost

8 vita sparrisar

 

Gör en bottenredning av smör och mjöl

Vispa i grädden och koka upp.

Tag av plattan efter tre minuter och låt svalna.

Rör i äggulorna och osten

Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ned dem i smeten

Skala sparrisen ordentligt, skär den i bitar och låt den koka några minuter.

Bottna fyra välsmorda portionsformar med sparrisarna.

Slå sufflésmeten över.

Grädda i ugn på 175° c:a 20 min.

Till sufflén passade besynnerligt nog den i mitt tycke allt för ekade chilenska chardonnayn Cono Sur Vision bäst, men berätta inte för någon att jag sagt det.

/Hanna

No comments: