Thursday, April 01, 2010

Tzatziki- Enter special

"Vi äter mycket fårost, gurka, tomater och paprika. Yoghurt är också vanligt."

Tzatziki
2 gurkor

500 g Larsa youghurt

2 små pressade vitlöksklyftor

salt och peppar

citron

"Jag delade och gröpte ut det som finns i mitten på gurkan, kärnorna. Sedan rev jag gurkorna på den grova sidan av rivjärnet ner i en sil, saltade och pressade ur vatten. Sen hjälptes vi åt att hälla upp yoghurten i en skål och så lade vi i den rivna gurkan och pressade i en vitlök. Vi tyckte inte att det räckte med en vitlök så vi pressade i en till. Jag blandade allt, sen skulle vi vänta i en halvtimme för att smaka av igen. Om det inte hade smakat mycket vitlök hade vi pressat i en klyfta till. Jag dekorerade Tzatzikin med oliver och basilika och torkade kanterna på skålen innan jag tog min bild."




No comments: