Thursday, April 01, 2010

Påskbakelser gjorda av tjejerna på Enter.

Vilka konstverk ni gjorde. Varje bakelse fick sitt eget personliga utseende. Det låg såååå mycket omsorg och kärlek bakom varje skapelse. Bästa tjejerna i stan!

Tårtbotten som var själva grunden till bakelsen blev luftig och fin. Äggknäckningen som ni tyckte var svår löste ni genom att först knäcka dem i separat porslinskål. Smart!

Bakelsebotten:

5 ägg

2 dl socker

2 tsk vanilj socker

2 tsk bakpulver

3 dl mjöl

"Vi vispade socker och ägg fluffigt. Sen hällde vi i de andra ingredienserna och vispade till en porös smet. Smeten hällde vi i en långpanna och ställde in den i ugnen på 250 grader i ca 7- 10 min. Kakan fick svalna och sedan stansade vi ut rundlar/cirklar med hjälp av ett glas."

En av tjejerna var en fena på att gröpa ur vaniljstången och kom på ett nytt och mycket smartare sätt att dela vaniljstången. Hon delade den inte helt itu, utan utan skar den så att den gick att vika ut. På så vis kunde hon gröpa ur stången i en handvändning istället för två! Sen tog en av tjejerna täten och smaksatte hallonen.


Marinerade hallon:
450g hallon

2 dl socker

1/2 dl vatten

1 vaniljstång delad och urgröpt

saften av 1/2 citron

15 st aprikoser

150g grovhackade pistagenötter

citronmeliss

"Efter att ha kokt ihop socker, vatten och vaniljstång hällde vi i de frysta hallonen och sju aprikoser som vi hade finhackat. Sedan tog jag bort kastrullen från plattan och smakade av. Jag tyckte att det var för sött. Då tog jag och pressade i

lite citron och sedan ytterligare lite till. Då blev det bättre och godare. De andra aprikoserna skivade vi tunt och använde som dekoration. Pistagenötterna och citronmelissen använde vi också som dekoration."

Grädde med rosenvatten:
"Först tog jag 6 dl grädde sen en kork rosenvatten och sedan 1 1/2 tsk vaniljsocker. Sedan vispade jag i hop allt. Nästa gång ska jag hälla i mer rosenvatten för vi tyckte inte att det smakade så mycket."



No comments: