Thursday, April 01, 2010

Smaklagning hos Enter

I höstas blev vi kontaktade av Liv Palm på Enter - en mötesplats för tjejer mellan 13-20 som drivs av stadsmissionen. Liv undrade om vi kunde hålla i matlagningskurser hos Enter. Vi behövde inte fundera två gånger. Det kändes som en självklarhet!

Igår gick första kursen av stapeln. Jag måste erkänna att jag var lite nervös.

Jag gick runt och frågade om de hade någon favoriträtt som de brukade laga. Alla svarade: "Jag lagar inte mat". Något som jag i efterhand starkt betvivlar. Ni verkar inte ha gjort annat!

Jag kom med råvaror och en receptidé men tjejerna fick själva skapa recepten och sedan fotografera dem. Utrustade med pennor och papper pratades, hackades, doftades och smakades det. Maken till kreativa tjejer får man leta efter.

Vilka konstverk ni gjorde. Det låg såååå mycket omsorg och kärlek bakom varje skapelse. Duktigaste tjejerna i stan. Jösses vad roligt jag hade!

Förhoppningsvis tyckte ni tjejer också att det var kul. Det verkade åtminstone som om det här gav oss alla mersmak. Bläddra nedåt och kolla in alla era fantastiska recept och bilderna som ni har tagit. Recepten har jag skrivit ned utifrån era anteckningar och från vad ni berättade för mig. Är det något som inte stämmer så får ni e-posta eller lämna en kommentar till mig här på Smakverkstan.

Vi ses nästa vecka och vi ska inte laga lammtunga. Jag lovar!

/Linda

2 comments:

Mikkan said...

Mm, man blir ju alldeles varm - vilket underbart projekt!

Smakverkstan said...

Ja, helt underbart faktiskt och roligt!