Thursday, April 29, 2010

Den knarrande fågelns Hijikisallad (4 pers.)


Efter allt vintermörker, snuvor och magsjuketjafs är längtan efter att se horisontlinjen alltigenom otillfredsställd. Jag flyr till parallella verkligheter tillsammans med Haruki Murikami, äter trekantssmörgåsar med senap, skinka och Ementhaler. Lagar enklare luncher och låter tankarna bada i djupa brunnar.

1 dl hijikialger (kan hittas i de flesta asiatiska butiker och kan även ersättas med wakamealger)

2 msk risvinäger

2 tsk sesamolja

1 tsk socker

1 ½ dl hackad vårlök(sic)/salladslök

3 dl skalad, urkärnad och tärnad gurka

koka upp 5 dl vatten och låt det svalna något. Häll det sedan över algerna och låt stå i 30 minuter. Häll algerna i ett durkslag och låt dem stå och rinna av en stund. Blanda vinägern, sesamoljan och sockret. Häll algerna, gurkan och vårlöken i en skål. Häll över dressingen och blanda. Vill du göra det här till en lyxlunch royal halstrar du några pilgrimmusslor och serverar till salladen. Hmmmm, anar jag horisontlinjen där borta..?

/Linda

3 comments:

Tiro said...

Jag har aldrig ätit vårlök eller sett den i handeln. Är det inte salladslök ni menar?

Smakverkstan said...

Du har helt rätt. På ren svenska heter det salladslök. Jag har helt enkelt blivit lite väl anglofil under min tid i kök utomlands. på engelska heter salladslök "spring onion". I alla kök jag har jobbat så kallar vi kockar, lite slarvigt, salladslök för vårlök. Hoppas att du nu bättre förstår receptet och finner det gott!

/Linda

Smakverkstan said...

Även jag har en tendens att kalla salladslöken för vårlök, trots att jag mycket väl vet att vårlök på svenska är en blomma och inget annat. Bästa översättningen av växten i fråga hittade jag emellertid för ett år sedan på Kina Center Livs. Där kunde man nämligen köpa "stekt källa lök i smörja". Det tog mig ett litet tag att klura ut att det var stekt salladslök i olja man avsåg.
/Hanna