Thursday, April 01, 2010

Lammfärsbiffar á la Enter

N: -Buhuä, vad äckligt det känns.
L: -Vadå, lekte du aldrig med lera som liten. Känns det egentligen inte ganska skönt?
N: -Vet inte!
En stund senare knådades en nypåbörjad lammfärssmet med kärlek.

N: -Men vi ska väl inte laga lammtunga nästa gång?
L: -Tyckte du att den såg läskig ut hos kötthandlarnen?
N: -Vi ska väl inte laga lammtunga nästa gång?
L: -Nä, vi ska inte laga lammtunga.

T: -Jag tål inte vitlök
L: -Då kryddar vi dina biffar utan.
En stund senare stektes lammfärsbiffar för brinnande livet och T formade de mjällaste biffarna och fixade den knaprigaste och finaste stekytan.

Lammfärsbiffar (1 sats):

1 kg lammfärs

1 msk timjan

2 msk oregano

2 pressade vitlöksklyftor

salt och peppar.

smör och olja till stekning

"Först knådade vi samman färs, pressad vitlök och kryddor. Sen gjorde vi ett stekprov. Jag tyckte att det var lite svårt att veta när stekpannan var tillräckligt varm så då tog jag lite vatten och skvätte i pannan. När det fräste till och försvann så kunde jag börja steka. Stekprovet var gott så då började T att forma och steka biffar."


"Jag var försiktig eftersom det stänker upp fett ur pannan. Jag stekte i lite olja och lite smör tills varje biff blev brunbränd. Jag tål inte vitlök men jag smakade och det var ok. Vi tyckte att det var för lite biffar så vi gjorde en till lammsmet. " Dubbel sats!



No comments: