Sunday, October 25, 2009

Sichuankryddat och ingefärsdoftande revbenspjäll

Gris + ingefära = sant. Alla vet vi att gris och ingefära tar fram de bästa sidorna hos varandra. De hjälper varandra i både nöd och lust. Detta är en universell lag. Ända sedan Konfucius tid har ingefära varit känd för att lindra och bota de flesta svinaktiga tillstånd. Tycker du att gravitationen gör dig åksjuk då och då - ingefära! Rosslar det i bröstet och river i halsen - ingefära! Ett bevis på ingefärans välsignade egenskaper i matlagning kan ni pröva själva. Det här receptet på tjocka kryddigt ingefärsdoftande revbensspjäll skapade jag ursprungligen för kokboken "ditt nya skafferi" av Lisa Förare Winbladh. Om jag ska vara helt ärlig så är receptet en eloge till Hanna eftersom revbensspjäll är hennes absoluta favorit. Äts med fördel tillsammans med morots-och ingefärssalladen nedan. Vad Hannas lördagsmiddag bestod av? Titta på bilden som jag fick skickat till mig via mobilen.

4-6 personer

800 g tjocka revben

Marinad och glaze:

½ msk sichuanpeppar

1 msk finriven ingefära

2 msk chinkiangvinäger

eller balsamvinäger

2 pressade vitlöksklyftor

2 ½ msk neutral olja

1 tsk mörk sesamolja

1 msk fisksås

2 msk mörk soja

1 msk ljust muscovadosocker

1 tsk stark chilipasta

eller ½ tsk finhackad thaichili

Sky:

1 dl vatten

1 msk rumsvarmt smör

salt, nymald svartpeppar

Lägg spjällen i en liten ugnsfast form. Rosta Sechuanpepparn i stekpanna tills den börjar knastra och dofta. Stöt den sedan i Mortel.

Blanda alla ingredienserna till marinaden förutom det ljusa muscovadosockret. Häll hälften av blandningen i en burk och tillsätt sockret, det här är glazen som sparas till glaseringen av spjällen senare. Häll den resterande marinaden över spjällen. Låt de marineras i ett par timmar, gärna över natten.

Stek spjället i ugnen på 250 grader i ca 30-40 min eller tills innertemperaturen är 75 grader. Ta ut och pensla spjällen med Glazen och ställ in köttet i ytterligare 15 min. Ta upp köttet ur formen och låt vila i 10 min före servering. Medans du väntar så gör du skyn: Häll vatten i stekformen och vispa lätt för att få loss alla goda smakämnen ur formen. Häll skyn i en kastrull och låt hastigt koka upp. Smaka av med salt, peppar och en rejäl klick smör.

/Linda

2 comments:

Smakverkstan said...

Hm... jag köpte 1,1 kg tjocka revben och de räckte till tre portioner. De måste ha krympt väldeliga i ugnen. Eller vad tror du?
/Hanna

Smakverkstan said...

Hehehe, jag är helt säker på att du hade lite för hög ugnstemperatur och att den helt klart krympte massor.
/Linda