Tuesday, October 20, 2009

"Kockalunchen"

Under Mat i Malmö-veckan finns det en hel del delikata evenemang att hålla sinnena öppna inför. En av händelserna är "kockalunchen". Ett återkommande inslag där utvalda ambitiösa kocktalanger får uppdraget att tillaga en lunch anpassad för skolrestauranger. Vi på smakverkstan vurmar så klart för allt och alla som kan inspirera till bättre och godare mat! Det är inte ofta som jag är avundsjuk på skolbarnens måltider men i morgon skulle jag gärna äta lunch i någon av stadens många skolmatsalar. /Linda


ONSDAG 21/10. Malmös 38 000 skolelever bjuds på en lunchmåltid som komponerats av personalen på Mellanhedens tillagningskök i samarbete med de unga kockarna Sara Johansson och Frida Nilsson. De båda är en del av Skåne Kulinars regionala tävlingslag. Samarbetet ger ett ömsesidigt utbyte av idéer och erfarenheter mellan gästkockarna och skolrestaurangernas kockar – till glädje för skoleleverna!

Plats: Skolrestaurangerna



Meny

Nypon- och citronglacerad kycklinglårfilé

Vegetarianerna serveras en nypon-och citronglacerad quornfilé

Äpple- och pepparrotsdip

Ugnsstekta rosmarin- och vitlöksdoftande potatisklyftor

Gröna brytbönor och en kål- och rosésallad med pumpa




2 comments:

Smakverkstan said...

Attans, så bra det låter. Eftersom jag har en dotter i skolåldern får jag ett utlåtande i morgon.
/Hanna

Smakverkstan said...

Eftersom jag inte har planerat att "wallraffa" i närmsta skolkök, men ändå är "nyfiken i en strut". Hoppas jag att hon berättar hur det smakade för alla oss intresserade och inte bara dig.
/Linda