Thursday, October 29, 2009

Grisfest på Mrs Brown

Om vi nu ska äta kött, då ska vi väl ändå äta allt på djuret? Det är inte bara etiskt, moraliskt och miljömässigt försvarbart, det är gott också! På restaurang Mrs Brown köper man in hela djur, ”så att inte fler ska sätta livet till”. Den nya menyn består av en rad läckerheter som kräver stor hantverkskicklighet. Något som finns i köket på Mrs Brown. Hur låter paj på grisfötter? Det mjälla avskalade köttet från kokta grisfötter som sedan blandats med färskost och örter i ett litet filodegsknyte. Knytet har sedan sänkts ned i en sötsyrlig historia av honung och vinäger. Mjällt, salt, syrligt, sött och gottigotti. För alla er som aldrig smakat grisfötter – det är hög tid nu, det är dags att vakna. Tveka inte heller att beställa in tallriken med de hemmagjorda charkuterierna. En paté med drag av korngryn, kryddiga små korvar, skinka, lätt rökigt bacon och så mjälla lardoliknande fettstrimmor – vackert, läckert och vansinnigt gott. När jag sedan fick in det tolvtimmar vinägerkokta fläsket måste jag erkänna att mitt lystmäte hade blivit tillfredställt. Jag borde gjort som min bordskamrat och beställt den perfekt knaperstekta abborren till huvudrätt. Alla ni som vill smaka på redig bonnamat eller ”ärlig Skånk mat” som de själva kallar det och har Fergus Henderson som en andlig vägledare i köket – bege er till Mrs Brown innan de har hunnit byta meny. Helt ärligt, det smakar härligt. Själv måste jag dit snart igen och smaka av den lilla kossan.

/Linda

No comments: