Wednesday, February 03, 2010

Det som göms i snö...

Jag stövlade ut, trotsade vinterstormen och blev rikligt belönad. En hel låda med härligheter väntade på det lokala postkontoret. Hibiskus, lavendel, mustiga curryblandningar och ceylonkanel. Den fair-trademärkta ekologiska Rismjölkchokladen var ett underverk för en mjölkallergisk 2-åring och han höll absolut inte med mig om den något sötsliskiga smaken. Jag lovade dyrt och heligt att beställa mer.
Curryblandningarna bara väntar på att bli använda. Den ena lite mer parfymerad av korianderfrön än den andra men i gengäld har den sistnämnda extra mustiga toner av kummin. Ceylonkanelen ska helt klart få smaksätta de sista vinteräpplena, lavendeln får nog bli till spröda honungs- och lavendelflarn. Hibiskusen är en spännande nykomling i mitt kök och kommer nog få smaksätta både ditt och datt innan den hittar sin självklara roll.

/Linda

7 comments:

Smakverkstan said...

Halloj, var fick du tag på rismjölkchokladen? Själv klappade jag den kossaintolerante maken med kamelmjölkchoklad till jul, men den direktimporterades av en god vän från Dubai.

Smakverkstan said...

Finns på ekoexpressen.se. Mjölkchokladen var som sagt något sötsliskig. Men tillräcklig god ersättare.

CRConrad said...

När jag var liten hette det du kallar "ceylonkanel" (numera även "äkta kanel") helt enkelt "kanel".

Idag tycks det ordet nästan undantagslöst beteckna kassia ("vietnamesisk kanel" eller "kinesisk kanel"), en produkt som egentligen inte ens borde kallas kanel. (se http://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon#Cinnamon_and_cassia ) Handeln, livsmedelsbranschen, har lyckats förvanska språket för att sälja en sämre vara lika dyrt som den äkta, ursprungliga.

Visst är det lite så man undrar vem som gav dem lov att göra det?

Smakverkstan said...

Ja, visst är det så som du beskriver. Det är idag väldigt svårt att få tag på äkta kanel och kassian saluförs som kanel. Skulle jag till exempel skriva kassia istället för kanel så skulle få förstå vad jag menade.
Jag måste dock säga att kassian har sin givna plats i mitt kök. Kassian är lite av en exhibitionist och är slagkraftig och tar mycket uppmärksamhet i anspråk. Den passar därför bättre i matlagning. Den äkta Ceylonkanelen är mer subtil, elegant och komplex och gör den enklaste pärondessert till en elegant skapelse.

/Linda

CRConrad said...

Ja, det skulle väl inte göra så mycket om det bara var smaken och priset som skilde; jag är inte så supermycket finsmakare, jag kan nog tåla kassians lite fränare smak även på gröten...

Men grejen är ju att den innehåller så himla mycket mer -- var det upp till tjugo gånger mer än riktig kanel? -- av det onyttiga, rent av giftiga, ämnet kumarin. :-( Det gör nu inte mig så mycket, som vuxen man som väger tresiffrigt. Men som småbarnsförälder är det en annan sak... Vill liksom hela livsmedelsbranschen låtsas som om de inte vet att många småbarn är, öh, barnsligt förtjusta i smaken av kanel?

Här i Finland såg man i nyheterna, jag tror det var kort före jul (fast det vore väl typiskt om det kom just *efter* denna så kaneldoftande högtid), att hälsovårdsmyndigheterna i Tyskland varnat folk för att låta småbarn äta för mycket pepparkakor; de menade tydligen att det var rent av farligt för de små liven.

Fast, suck, jag vet ju svaret på min egen fråga, "man undrar vem som gav dem lov att göra det?" -- det är ju vi. Alla vi konsumenter, jag själv inräknad, som inte tillräckligt aktivt tar reda på saker; som inte ställer oss upp och skriker ut våra klagomål och därmed upplyser varandra; som inte använder den makt vi faktiskt har att tala till handeln på det enda språk de förstår -- alla vi som inte "röstar med plånboken" och låter bli att köpa det de vill kränga.

Men tack för att jag fick använda ditt kommentarsfält till att gnälla av mig lite. ;-)

Smakverkstan said...

Hej Christian
Du får gärna gnälla ut här på bloggen. Så länge det är sakligt är det bara intressant gnäll :). Kumarin kan orsaka huvudvärk och, vad jag förstår det som, vid för stort intag över lång tid skada lever och njurar. I Tyskland rekommenderar man 01 mg per kg. 1 kg kassia innehåller 2100 -4400mg kurmin. En normalstor sats pepparkakor innehåller 1 msk kassia som väger 7 g. Enligt mina grova beräkningar (med ett kumarininsnitt på 3000 mg/kg) får jag som vuxen, vägandes 50 kg, äta ca 20-30 pepparkakor per dag för att uppnå min dagliga ranson. En liten 10-15 kg klump bör således (enligt tyska rekommendationer) inte äta mer än 5 pepparkakor om dagen. Men ett ökat intag under en kort period bör inte vara några problem. kanelbullar innehåller bara 1 tsk kassia så då borde det vara ok för småttingar att klämma i sig 15 st på en dag :).
Hur som helst har du en poäng i att äkta kanel borde få heta kanel och kassia kassia!

Smakverkstan said...

Sorry, det ska stå 0,1 mg och inget annat! Ceylonkanel kan du förresten få tag på hos www.ekoexpressen.se .

/Linda