Sunday, February 08, 2009

Ta kål på tristessen

I januari- och februari månad verkar må bra- och hälsoprodukter debatteras extra mycket runt om i stan. Diverser drycker, påsblandningar och piller som sägs avgifta kroppen och hälpa den med att bli av med slaggprodukter rekommenderas. Det pratas ”detoxa” mig hit och ”detoxa” mig dit. Kanske beror det på att solen lyser med sin frånvaro och att vi behöver något som tänder strålkastaren och skruvar upp volymen i blodomloppet ?
Kålens personkemi faller mig på läppen mer än alla piller och pulverkurer. Brassica familjen är rikt på glukosinolater som, när kålen angrips, bryts ned till isotiocyanater och indoler. Ämnen som i våra kroppar hjälper till att göra fettlösliga ämnen vattenlösliga så att onyttiga slaggprodukter, bokstavligt talat, rensas ut ur våra kroppar.
Kålen är inte bara rik på proteiner och fullspäckad med antioxidanter och karoten, den är även god och fyllig i smaken och skyddar aktivt mot många olika cancerformer. Den ger härligt nyttiga kedjereaktioner i hela kroppen. Mjuk hud, starka ben och hårda naglar är bara några exempel på kålens positiva inverkan på våra kroppar.

Jag tar kål på tristessen och hittar rätt sväng i livet med en choucroutegryta, får i kål, stuvad brysselkål, värmande vitkålssoppa, eller frächa kålsallader. Jag säger "äsch och trams" till påsblandingar och pillertrillande. Ät dig snygg med kål istället!

Läs, laga och njut av recepten som följer nedan.

Hälsar
Linda

No comments: