Wednesday, May 04, 2011

Svenskt vin




En tanke: det odlas vin i Sverige och det gör mig glad.

I mars blev jag inbjuden till seminariet Vinlandet Sverige i Kristianstad. Bara i Skåne finns ett fyrtio-tal vinbönder som väntar på ögonblicket då det är dags att få ta steget in i vinvärlden på riktigt. På Öland arbetas det för fullt med en försöksvingård med portugisiska experter vid rodret. På Gotland har det odlats vin länge. I Flen görs utmärkt och prisbelönt eis-wein. Jag tror verkligen att vi är på väg mot något stort. Inte Bordeaux och Bourgogne, men något annorlunda, något unikt och intressant. Vin på svenska villkor. Kallklimatsodling på ny nivå. Vad det blir av den här resan är det ingen som vet. Men jag är glad att det finns pionjärer som med hårt arbete och brinnande lust har tagit oss så här långt. Det kryddar mitt liv och kittlar min nyfikenhet. Bra jobbat!

/Hanna

No comments: