Sunday, September 13, 2009

Citronkokta glasäpplen med finhackad citronmeliss

Äppelkriget fortsätter mina vänner! Och tack vare säsongens fruktdrivor är snart mina julklappar och gåbortpresenter, för ett bra tag framöver, färdiga. Hur går det för dig Hanna?

Äppelmos på citronkokta glasäpplen med hackad citronmeliss

Mjukt, känsligt och lättstött gör glasäpplet till mosäpplet nummer ett. Dess subtila sötsyrliga smak och citrusdoft vill inget hellre än att få lite extra skjuts. Med hjälp av ingefäran, citronsaften och citronmelissen förhöjs och fördröjs höstsoliga dagar i minnet.

1-1 ½ kg glasäpplen (ca 15st transparant blancheäpplen)

½ dl pressad citronsaft

1st 3cm lång och 2cm bred skalad och halverad ingefärsbit

3 dl socker

1 ½ msk finhackad citronmeliss

Kärna ur, skala och dela äpplena. Lägg dem i en kastrull. Häll över citronsaften och lägg i ingefärsbitarna. Häll i sockret. Låt koka på låg till medelhögvärme i ca 30-40min. Ta en trägaffel och mosa äpplena grovt. Tycker du att moset har en bra konsistens är det färdigt, annars låter du det koka tills du uppnått önskvärd konsistens. Själv tycker jag om lite tuggmotstånd och vill gärna upptäcka små mumsiga äppelbitar här och där. Om du vill så kan du blanda ned 1 krm natrium bensoat i lite mos vid sidan av. Rör sedan ned blandningen i resten av moset. I ett svalt skafferi håller sig nu moset ända tills nästa skörd.

P.S.

I skrivandets stund kommer jag på att citrongräs nog hade gjort susen om det hade fått koka med de sista 20 min. Hmmmm, nästa sats… Om någon hinner före så snälla, berätta!

/Linda

4 comments:

Mikkan said...

Underbara smaker, det fina i det enkla! Glasäpplen har jag dock aldrig tidigare hört talas om, vad kan de tänka gå under för namn ute i butikerna?

Smakverkstan said...

Ja, jag kan varmt rekommendera moset. Det är gottigotti, som den minsta medlemmen i familjen säger. Äpplena heter Transparant blanche. De har ett närmast genomskinligt skal och är ljust gulvita. De ska hanteras varsamt för endast en liten lätt stöt eller ett för hårt grepp kan ge märken. Finkänsligt litet äpple och därav smeknamnet - glasäpple. Går de inte hitta på närmsta torg så här års så rekommenderar jag ett besök i närmsta koloniområde. Där lär de garanterat finnas och du kan säkert med gott samvete palla några. Eller med andra ord - rädda några från förruttnelse.
/Linda

Mikkan said...

Äppelpallning for a good cause, låter nobelt värre! :)

Smakverkstan said...

Visst, rena rama Robin Hoodtakterna!