Thursday, March 10, 2011

Gottegris!

I går fick jag för första gången smaka på lufttorkad skinka från Fors säteri. Det var sista gången jag la mina surt förvärvade slantar på en italiensk San Daniele. Hädanefter går det till gottegrisarna från Sörmland. Vid första tuggan förflyttades jag snabbt till köksbordet i min farmors kök. Där stod hon och späckade den hela fläskkarrén med sviskon. Vid andra tuggan stod jag med mina klasskamrater i 3 B och kokade 7-minuterskola. Vid tredje tuggan befann jag mig på en skogspromenad där jag ömsom hittade hasselnötter, ekollon och valnötter. Hallucinationer? Tja, riktigt bra mat är sinnesutvidgande och skapar magiska ögonblick!

Här i Malmö kan ni hitta den lufttorkade skinkan hos Möllans ost eller så kan ni beställa en hel direkt från gården:)

/Linda

2 comments:

Ola said...

Håller med. Bodde i Rom innan och har provat de flesta italienska. Monas skinkor står sig.

Smakverkstan said...

Jepp. Gottgottigottgott!

Linda