Tuesday, March 09, 2010

Tupplevermousse åt alla (20pers)!

När jag var liten så var Arbogapastejen den absolut lyxigaste pastejen. Ryktet sa att de svarta små prickarna i pastejen var äkta tryffel. Det var min faster som var ryktesspridaren. Hon ville bräcka min matglada mor som rynkade på näsan åt skivad Arbogapastej som serverades med kokt potatis och klickar med filmjölk. Behöver jag säga att min faster inte gillar att laga mat eller att äta mat heller för den delen. Hon visade sin styrka på helt andra områden. Min faster tog sig ton trots sex högt raljerande bröder. Hon var spännande, intellektuell, feminist och hade åsikter som HÖRDES. Hon presenterade helt enkelt en annan värld som jag gärna ville lära känna. Lika länge som jag trodde att min far hade blivit jagad av gröna mambaormar i amozonas trodde jag benhårt att tryffel kom från Arboga.

400 g tupplever

1 ½ dl finhackad schalottenlök

10 cl calvados

4 cl madeira

400 g smör

½ dl grädde

Ta bort eventuella sega hinnor från tupplevern. Dela dem i något mindre bitar och bryn dem i 2 msk av smöret. Salta och peppra efter smak. Häll över 6 cl av calvadosen. När levern är rosa inuti tar du bort dem ur stekpannan, lägger dem i en skål och låt svalna.

Stek den finhackade löken i samma panna som du stekte tupplevern. Häll över den resterande calvadosen. När löken har sugit åt sig av vätskan och smakerna ställer du pannan åt sidan och låter det svalna. Dela smöret i små bitar/stavar. Mixa levern med smöret som du tillsätter lite i taget. Häll i grädden. Smaksätt med madeira, salt och svartpeppar. Låt moussen stå till sig åtminstone i två timmar eller över natten så att smakerna mognar och moussen stelnar.

/Linda

1 comment:

Unknown said...

Detta låter supergott men När tillsätter jag löken? Antar att den går i mixern samtidigt som levern ...