Monday, September 06, 2010

Heta kräftor för kalla dagar

Med tanke på att inget recept på varma heta kräftor dök upp i fredags, kan jag förstå om ni tror att det talades alldeles för mycket i nattmössan och att jag låg belägrad av sju sorters huvudvärk påföljande dagar. Men icke, så var inte fallet, jag lovar. Det är nästan så att jag önskar att ovannämnda beskrivning stämde.
Boven i dramat var tyvärr varken för högt sjungna kräftvisor på natkröken utan snarare en envis, hest kraxande och seg förkylning. Men till slut blev det av och resultatet blev något som du enkelt kan ro i land med på 20 minuter. Dessutom visade det sig vara bästa postförkylningsmaten, som väckte smak- och doft sinne till nytt liv.
Med tillbehör som Curryfräst potatissallad (färskpotatis kan bytas ut mot vinterpotatis), majonäs och kokta majskolvar hsr du en festmiddag - ett ess i rockärmen under kalla höst- och vinterdagar då något värmande behövs. Doktor Linda ordinerar er att intaga denna rätt året runt!

1 låda frysta flodkräftor. Vi kollade in några kräftester och bestämde oss sedan för Ica:s kinesiska jumbokräftor.

kräftspadet från kräftorna

3-4 röda chilifrukter av spansk pepparsort delade på längden

2 lagerblad

1/2 tsk spiskummin

2 kvartade gula lökar

1 33 cl flaska bayerskt öl

1 knippe dill

Häll kräftspadet från kräftorna ned i en kastrull. Tillsätt chilin, lagerblad, spiskummin och den kvartade löken. Häll i ölen. Låt lagen koka upp och sjuda i hop i ca 10 minuter. Lägg i kräftorna och stäng av värmen lägg i dillen och låt stå i 10 minuter.

Smaklig spis
Linda








1 comment:

Hanna på Möllan said...

Ah, äntligen. Jag har fortfarande inte spisat en enda liten kräfta i år. kanske kan detta vara den lilla kulinariska sparken i ändan jag behövt!