Thursday, September 16, 2010

Äppel päppel


Så är det dags att ta hand om äpplena igen. I år har jag tänkt använda mig av en ny taktik. Istället för att planera in en helg då alla äpplen ska tas omhand och förvällas, kokas mos på och göras dricka av så tar jag lite i taget. På så sätt kanske det blir åtminstone något gjort och  ångesten över äppelkriget lättar något. 

Första omgången mos kokade jag idag enligt följande:

2 kg äpplen
1,5 + 0,5 dl vatten
2 dl socker

- Kärna ur och skala äpplena samt skär dem i små bitar.
- Lägg äppelbitarna efterhand som du skär dem i en kastrull med mycket vatten (för att de inte ska bli bruna).
- Häll av allt vatten och sätt till 1,5 dl kallt vatten. Sätt kastrullen på plattan på medelhög värme.
- Kör äppelskalen i mixer med 0,5 dl vatten tills det blir en gröt.
- Tillsätt äppelskalen till äppelbitarna i kastrullen.
- Koka under omrörning på medelhög värme tills äpplena går att mosa.
- Tillsätt sockret och rör tills moset är slätt (använd stavmixer om du vill ha det helt slätt fort).
- Häll upp moset i burkar som fått ligga i kokande vatten minst 5 min precis innan (glöm inte locken).

Jag äger ingen passervagga. Varje år vid äppeltid tänker jag att jag måste skaffa en men det har inte hänt än. Eftersom jag ändå gärna vill få med den fina smaken från skalen har jag i år uppfunnit detta recept. Det verkar funka!
/Hanna

2 comments:

Unknown said...

Du har ca 1/2 - 1/3 av den sockermängd som de flesta andra recept innehåller (bra för då smakar det äpple och inte socker!) och inget konserveringsmedel, brukar det hålla sig utan att mögla?

Smakverkstan said...

Hej Stefanie,

för säkerhets skull hade jag frusit in äppelmoset i mindre burkar och tagit fram allt efter behov.

/Linda