Tuesday, August 11, 2009

Sarantis, Grekiska Livs

Den 1 juli i år blev Malmö en fattigare stad i och med Sarantis Ioannidis bortgång.
I våras, då Sarantis insjuknade, slog familjen igen butiken Grekiska Livs efter nästan 30 år på Möllevångstorget. Då försvann också en bit av Möllevångens själ. De exotiska butikerna och det härliga utelivet i all ära men det är ändå människorna bakom som gör Möllan till just Möllan. Glädjen och det varma mottagandet i den lilla butiken på Bergsgatan är det många som kan vittna om. Sarantis leende, skämtlynne och givmildhet lika så. Det var varmt i Malmös lilla del av Grekland.
www.grekiskalivs.blogspot.com skriver familjen ”Sverige har givit oss möjligheter, och för det känner vi djup tacksamhet”. Vi vill svara att det var ni som gav oss möjligheterna, det är vi som känner tacksamhet.
Tack Sarantis, för att vi fick vara en liten del av ditt liv.
/Hanna och Linda

2 comments:

Anonymous said...

Jag var där och vände i veckan och undrade vart Grekiska Livs blivit av. Nu fick jag svaret och det var inte roligt att höra. Men jag är glad att jag hann upptäcka den lilla butiken när jag gjorde det för rätt många år sen. Grekiska Livs var en institution på Möllan.

Smakverkstan said...

Ja, det är så tråkigt att grekiska livs inte längre finns. Men vi bär med oss smaken, doften, skämten och den varma kärleksfulla stämningen i minnet. Saknaden efter Sarantis och Vaja är stor. En butik som har plats för så mycket kärlek på en sådan liten yta får man leta efter länge...

/Linda