Monday, August 17, 2009

Platta persikor

Har ni observerat de lite annorlunda platta persikorna på Möllevångstorget? Handlaren jag köpte mina praktexemplar av hävdade att det här var det persiska originalet. Jag påpekade att det stod Spanien på lådan de låg i.
-Spelar ingen roll, hävdade han bestämt. Från allra första början kommer de från Persien.
De platta persikorna är även vanliga i Latinamerika. Där kallas de för pekineser efter hundarna med de platta ansiktena. Även i Kina verkar de vara välkända delikatesser.
Ett av mina första möten med de här godingarna var som barn när jag tittade på den tecknade kinesiska filmen om apkungen. I gudarnas trädgård långt ovan molnen växte dessa läckerheter. Apkungen bröt sig, såklart, in och snodde åt sig persikorna. Aldrig hade jag sett något som såg så gott och saftigt ut som när den lilla apan tog en stor tugga av den gudomliga platta persikan. Ända till denna dag har jag längtat efter att sätta tänderna i de gudagoda frukterna.
Var de goda? Mhmm, som en vanlig persika fast med extra allt. Smultorn, aprikoser, nyutslagna rosenknoppar och toner av jasmin. Tack apkungen för att du delade med dig av ditt tjuvgods till oss vanliga dödliga. Så länge persikan varar känner jag himmelsk glädje.

/Linda

5 comments:

Hanna said...

Halloj,
visst är de vackra. Och i år vimlar det av dem på torget. Vi pratade om dem på karavanen i förra veckan men jag har fortfarande inte provat. Ska nog ge mig ut och handla ett par på stående.

Smakverkstan said...

Sluta prata, handla och mumsa!

Smakverkstan said...

Sluta prata, handla och mumsa!

Mikkan said...

Shiit, det är sant som de säger alltså? de ser ju lite läskigare och mer imperfekta ut, kräver lite guts att våga sig på det har jag känt, men nu vet jag att det kommer vara värt det! :)

Smakverkstan said...

Ja, de på bilden var verkligen värda det. Härom dagen köpte jag tyvärr några som faktiskt var lite mjöliga. Så, Watch out! Välj med omsorg. När man trycker lätt på persikan så ska man liksom känna att det är lite motstånd och att det känns lite glatt. Är det alltför lätt att göra ett märke med fingret och det känns stumt då är den oftast mjölig, Jag antar att det tar ett helt liv att bara lära sig att välja rätt persikor...

Linda