Monday, June 15, 2009

Utmaningen

Vänner och läsare. Här kommer sommarens utmaning. Som ni alla vet har jag länge predikat avhållsamhet, i alla fall rörande kraftiga röda viner. De är svårkombinerade, hävdar jag bestämt. Detta är viner som kräver utrymme, för att inte säga en plats i solen. Höga syror utan uppbackande sötma tar udden av många rätter. Kraftiga tanniner gör gommen överkänslig för hetta. Fatkarraktären får ofta rött kött och vällagrad ost att smaka metalliskt. Och så vidare, i evighet, amen. Till följd av detta har jag i stort sett inte druckit några kraftiga röda viner på senare år. En brist jag nu vill råda bot på. Jag vill inte bli för enkelspårig. Jag kan inte fortsätta dricka enbart Pinot Noir och Riesling resten av livet. Det måste finnas andra druvor i världen, värda min uppmärksamhet. Som ett led i detta utlyser Smakverkstan nu pristävlingen

Bästa rätten till vinet

För att delta komponerar du en rätt du tycker passar till vinet Terra Andina, Carmenère 2007 (nr 6006) 79:-, från Chile. Innan juli månads utgång skickar du receptet, gärna tillsammans med en lågupplöst bild av rätten som e-post till mig eller Linda på våra matkaravan-adresser. Vi kommer i början av augusti att utse en vinnare som belönas med ett fint bokpaket.

Terra Andina ingår i bolagets A-sortiment vilket innebär att det skall finnas i alla butiker, jo då mamma, till och med i Österbymo. Vinet beskrivs enligt bolaget som följer:
Mycket fruktigt vin med fatkaraktär, inslag av björnbär, grön paprika, kaffe, choklad och kryddnejlika.

Det är bara att börja skapa!
/Hanna

1 comment:

Hanna said...

De första bidragen har nu börjat trilla in. Det ser riktigt bra ut så här långt.