Tuesday, June 02, 2009

Mojama

Jag har fått en present. En liten lufttorkad historia med stor fyllig smak som slår torkade skinkor på klövarna. Den levererades efter en Spanienvistelse med kommentaren: ”Jag är vegetarian, jag lovar! Det här är inte kött”.

Allt jag hade gjort var att vattna några blommor hos en vän.

Min vän är ”fuskvegetarian”, som hon kallar det, och har varit det sen barnsben. Hon äter ost, fisk och mjölkprodukter. Som nära vän, vet jag att hon längtar efter maffiga köttiga smaker och att hon ständigt dammsuger marknaden på alla köttsubstitut.  Det i särklass bästa fyndet hittills heter Mojama (uttalas mochama). En saltad, urlakad och lufttorkad tonfiskfilé. Jag fick en brunrödskimrande läckerhet från södra Spanien som tack för hjälpen.  Hjälp vad gott! En ren njutning för alla carnivorer som inte äter kött och en ren njutning för alla köttätande carnivorer. Köttätare eller inte, det här lilla stycket får smaklökarna att slå kullerbyttor av lycka. Någon annan som behöver hjälp med att vattna blommorna under sin semester? /Linda

 

2 comments:

Anonymous said...

Den ser ju sjukt god ut. Sparar du en liten smakbit till mig?
/Hanna

Smakverkstan said...

Sjukt god är bara förnamnet. Lövtunn Mojama med en liten nonchalant skvätt fruktig olivolja ger en intensiv fokuserad smakupplevelse. Liten bit sparad, liten bit räcker länge...
...eller föresten, det är nog bäst du får ett smakprov redan i morgon. Har vi tur så tar det inte lång tid tills den går att hitta på krypavstånd från Möllevångstorget. Lovar att återkomma i frågan snarast.