Tuesday, August 30, 2011

Terapeutsika svampar.


Årets gyllengula älsklingar i svampvärlden var tidiga. Redan i juni såg jag de första små knopparna sticka upp ur jorden i bokskogen. Fortfarande står de tätt i markerna. Förra helgen åkte jag bil i ett område där jag aldrig tidigare plockat svamp. Plötsligt fick jag ett infall. Jag måste stanna bilen. Här måste de ju finnas. Den perfekta marken längs vägen sluttar något. Tallarna står lagom tätt, resliga hela vägen fram till dikesrenen. Under dem, barrtäckt öppen mark med några grästuvor och lite mossa. Jag kliver ur bilen och svampdoften i den regntunga luften slår emot mig. Rusig börjar jag min vandring, upp och ned för sluttningen. Trettio minuter senare är jag rik. Kassen jag snott med mig från bilen väger skönt i handen.

Rensad och förvälld ligger svampen nu i frysen i väntan på vinterns festmåltider. Den enkla fruktknoppen från skogen kommer att förgylla min vinter med sin kraftigt, pepprigt aromatiska smak. Jag vet att jag om några månader kommer att tina svampen, göra en sås eller varför inte en stuvning till ett smördegsbakverk. Då kommer jag att minnas den där stunden i skogen. Den där känslan av rikedom och stolthet. Samförstånd med naturen och total närvaro. Världens bästa terapi.

/Hanna

No comments: