Wednesday, August 17, 2011

Iransk nätmelon






















Just när jag har som mest ångest över att sommaren verkar ta slut överraskas jag av alla fynd som duggar tätt i takt med regnet över Möllan. Härodlade tomater för en billig slant, sockermajs för en spottsyver och feta buntar med "bakomhörnetodlade" örter. Men i dag ska jag bara ha aprikoser inget annat! Frukthandlaren insisterade vänligt men bestämt att jag visst skulle ha av den iranska nätmelonen. - Smaka! uppmanade han. -Nej tack jag ska bar... -Eller föresten sa du iransk nätmelon? Ett frasande ljud tog överhand när jag biter i krispiga och porösa bitar av melon. Jag hör inte längre vad handlaren säger. Vilken känsla! Frasig och hårdare konsistens än en vanlig vattenmelon men med smaker som drar åt silkeslen honungsmelon, vanilj, apelsinblomsvatten och pistage. Oberörd av regnet traskar jag hem utan aprikoser men med en fet bit iransk vattenmelon och tänker att det där med att sommaren är på väg att ta slut är en trivial angelägenhet.



/Linda

No comments: