Thursday, June 09, 2011

Rabarbermarmelad till getost


Rabarber växer som ogräs på kolonin. Syltsocker stod i skåpet hemma och fick åka med ut i helgen. Tanken var diffus. Någon sorts rabarbermarmelad skulle det nog kunna bli. Väl ute insåg jag att recept inte stod att få. Att våg inte fanns och att de enda smaksättare som fått övervintra i stugan var kanel, ingefära och muskot. Först valde jag bort den sistnämnda. När marmeladen fått sjuda ihop och smaksatts med de två första var jag inte nöjd. Gott för allt i värden men inte revolutionerande. Jag tycker om revolutioner och plockade muskoten från skåpet. Ah, det kan inte skada. När muskoten landade i grytan steg härliga dofter. Att jag inte tänkt på det innan. Muskot och rabarber. Som att nervöst bjuda två goda vänner på middag bara för att inse att de är som klippta och skurna för varandra. Servera till små, vita, färska getostar och nybakat bröd.


Du behöver:

3 liter (på ett ungefär) rensad och skuren rabarber

1 kg syltsocker

1 tsk malen kanel

1 tsk malen ingefära

1 tsk malen muskot



Gör så här:

- Lägg rabarber och socker i en kastrull.

- Sätt kastrullen på plattan på medelhög temp.

- Rör om då och då så att det inte bränner i bottnen.

- När sockret smält och kokat upp låt det småputtra en stund.

- Tillsätt kryddorna.

- Häll upp på rena torra burkar och sätt locket på.

- Eftersom rabarberbitarna flyter upp i burken kan det vara bra att växla stående på botten och locket ett par gånger medan marmeladen stelnar. Så blir rabarbern jämnt fördelad i burken.


/Hanna

No comments: