Tuesday, February 22, 2011

Skörda äpplen i februari?














Som bekant behöver vi all uppmuntran vi kan få i februari. Jag passar på att vräka i mig apelsiner så länge de fortfarande smakar fantastiskt. Värre är det med äpplen så här års. När det sista lagret av Ingrid Marie och Cox orange flyr sin kos finns det inte mycket roligt att botanisera bland. Varför? Den frågan behöver vi förhoppningsvis inte ställa oss så mycket länge till. I oktober förra året skördades de första Fridaäpplena. Men det är först nu i tristaste februari och förhoppningsvis ända in i april som vi kan njuta av dem. Äpplena, tro det eller ej, kan behöva ligga och mogna till sig i rumstempratur för att smakerna ska komma till sin rätt. Med en krispig munkänsla, ett sötsyrligt inre och toner av omogna gråpäron och en hint av nyplockad vresros förgyller Frida fruktdiskarna i februari!

/Linda

4 comments:

Tiro said...

Härliga nyheter! Ännu bättre vore om vi kunde slippa de äckliga små etiketterna som alltid lämnar spår av klister som är svåra av få bort.

Smakverkstan said...

Själv har jag ännu inte lyckats smaka på etiketterna. Men jag kan verkligen tänka mig att de inte är särskilt goda. Jag tycker som du att de är helt onödiga. E-posta äppelriket och be dem att ta bort etiketterna eller genast ersätta dem med ätbara mer välsmakande sådana. Kaneldoftande etiketter anyone?

/Linda

Solmalin said...

Jag har fått dessa goda äpplen i min frukt och grönsakskorg från Olsegården. Härliga!! Tycker dock att det var bra att det satt etiketter, annars hade jag aldrig vetat att det var Frida :-) /Malin

Smakverkstan said...

Vid fruktdisken i butiken där jag köpte mina Frida fanns det en liten informationsbroschyr som man fick ta. Kanske hade det räckt med den. Dessutom fanns där ett recept på äppelmuffins med olivolja och calvados. De gick inte hem hos barnen men de vuxna mumsade desto mer:)

/Linda