Monday, January 24, 2011

Jag går i barndom


För ungefär hundra år sedan, när jag var ett litet barn och gick i skolan, fanns en rätt som hette lapskojs. Ett udda namn på en enkel anrättning hatad av tusentals skolbarn och älskad av ett fåtal. Till den lilla skaran lapskojsälskare sällade jag mig redan i ettan och slevade glatt in den märkliga röran några gånger per termin de efterföljande sex åren. Så flyttade vi från Stockholmsregionen söderöver och mina lapskojsdagar var över.

Igår, emellertid, kokte jag tunga till ett annat matprojekt och bad min familj smaka av.

- Det här skulle man ju kunna göra lapskojs av, kläckte maken ur sig och så blev det.

Dagens sedan länge glömda husman är alltså lapskojs på överbliven tunga.

4 port

400g kokt oxtunga skuren i små bitar (kan bytas mot överbliven julskinka)

12 medelstora potatisar

2 msk smör

½ dl matlagningsgrädde

lite buljong från tungakoket

salt

peppar

inlagda rödbetor

klippt dill (nä, det är det inte till orginalet men jag vill ha det så!)


Och resultatet? Jo, det är faktiskt precis så gott som jag minns det.

/Hanna

No comments: