Sunday, November 28, 2010

Årets glögg är fjolårets!

Inför Möllans ost´s provning på temat var vi ett par stycken som satte oss för att prova delar av årets juldryckssortiment mot säsongens populäraste ostar. Portvinerna var bra som alltid, öltillverkarna levererar extra goda och välbalanserade drycker till jul och glöggtillverkarna gör som de brukar. Skeppar ut sötsliskigt ”folklig” dryck med föga genomtänkt smaksättning av en halvkass basvara.
Sedan flera år tillbaka envisas jag därför med att krydda min egen glögg. Det gör jag inte i år. En av glöggarna vi provade var nämligen Kronovalls Vinstlott Glögg, öh… förlåt Vinslott Glögg ska det vara. Den finns i år endast i beställningssortimentet men på mitt närmaste systembolag var man i fjol lite väl optimistiska på inköpsavdelningen. Flera lådor av Kronovalls glögg blev kvar efter julhelgen. Hade man nu varit ett vinstdrivande företag hade dessa flaskor reats ut till halva priset efter nyår. Bolaget ställde istället undan lådorna i inväntan på årets julsäsong. Söt, alkoholstark och välkyddad som den är har nu glöggen mognat och åldrats med stil under året. Vinet i sig uppvisar mogna, varma och runda toner medan kryddningen fortfarande känns fräch men fint integrerad. Som helhet en fantastisk upplevelse av balans mellan sötma och kryddhetta, moget tillbaklutat och ungdomligt sting.
/Hanna

2 comments:

Martin said...

vilket systembolag var det?

Smakverkstan said...

Triangeln i Malmö. Det fanns flaskor kvar i lördags men eftersom jag nämnde den i radiopratet i morse skulle jag rekommendera ett snabbt besök. Vet inte hur mycket de egentligen blev tjocka på i fjol. Jag har i alla fall kapat åt mig min ranson.