Tuesday, August 24, 2010

Mustig Malmöfestival



Igår tog jag en sväng på Malmöfestivalen för att få mig något gott att äta. Vilken besvikelse det var. Det såg om möjligt ännu tristare ut än tidigare år. Idag gjorde jag samma sak men tog mig ned till Stortorget och Öresund Cooking. Plötsligt såg jag livet från en ljusare sida. Här var den ju, den kreativa, inspirerade och inspirerande mat man önskar sig av en festival. I lagom stora smakportioner så att att både magen och plånboken orkade med att prova lite av varje. Kända restauranger tolkar olika delar av Öresundsregionen.
Cofocos tolkning av Christiania rönte stor uppskattning i bekantskapskretsen. En mustig svampfalaffel med tryffelmajonäs. Kopplingen till Christiania är ju solklar; svamp man blir glad av.
Lika mustig var Randoms tolkning av Möllevången. En tjock gryta på oxkind med klar nick mot nordafrika. Välkryddat med fin kosistenskontrast mellan den krämiga grytan och de hackade nötterna. Flaggan i topp för den friska koriandern.
Bastard presenterade en fläskig variant av Nyhavn med oäkta danskt smörebröd. Den knapriga svålen och det möra köttet kunde inte ha blivit bättre behandlat. 
Vinnare i min värld var i alla fall The Lodge som presenterade sin mycket konstnärliga syn på Louisiana. En bit taleggio som serverades med sjögrässallad, syltad ingefära och lemoncurd. Det låter bisarrt, var färgstarkt vackert och smakade som en salt långkyss med söt-syrlig efterton. Jag vill se mer av köket på The Lodge.
/Hanna

1 comment:

Smakverkstan said...

Visst var det bra! Och äntligen känner man att Malmö festivalen har höjt sig ett snäpp över de övriga storstädernas festivalkalas. Ser redan fram emot nästa års bubblande i grytorna.

gottgott

/Linda