Wednesday, January 21, 2009

Febersoppa

Januari är inte bara månaden då vi vänder på slantarna det är även en notorisk febersoppa. På bara några veckor har jag lyckats pricka in de två värsta monsterinfluensorna. Förtillfället är jag bokstavligt talat snuvad på allt som doftar och därmed mycket av det som jag upplever som smak.
Min mamma har alltid sagt att man äter sig frisk. Men hur gör man då för att uppbåda någon form av aptit i ett stadie av 39 gradig feberyra och total nästäppa?

Jag skickar helt enkelt någon med ilbud efter Restaurang Asiens fantastiska tamarindsoppa.
Förkylningen till trots så finns det grader i helvetet. Även om koriandens parfym går mig totalt förbi så är soppan rena symfonin av grundsmaker, hetta och textur. Mirakelkur? Tamarindsoppan väcker mina smaklökar till liv och fyller mig med tillräckligt mycket energi för att orka skriva det här.
/Linda

No comments: