Tuesday, July 02, 2013

Projekt: Rädda Fiskehoddorna


Jag är inte bra på att bli stammis på ställen. Inte alls, jag är för blyg, däremot skulle jag gärna vilja. Slänga käft, få heta tips och under en liten stund vara en del av ett annat sammanhang än mitt vanliga liv.

Men nu har det hänt, för andra gången på kort tid fick jag handla på krita nere på Fiskehoddorna i Slottsparken. Jag fick några extra sillfiléer på köpet och pratade strunt i en kvart. Tyvärr är det inte en dans på rosor för hoddorna just nu...

Därför måste jag uppmana Malmö-borna att inte glömma bort hoddorna.
Snart går handlarna under, en har redan bestämt sig för att endast hålla öppet fredagar och lördagar på grund av dålig lönsamhet. Inte kan vi väl låta det hända? Kom igen, nu handlar vi! Är det inte så ändå att alla alltid säger att de äter fisk för sällan?
I veckan går jag ner till hoddorna igen, betalar av min skuld och köper lax till veckans asiatiska fiskäventyr. Gör det ni med!

Sillen som köptes på krita blev panerad i rågmjöl och smörstekt. Kokta nypotatisar, isört, sparris och brynt smör fick göra sillen sällskap. Enkelt, somrigt och gott!

/Lina

No comments: