Monday, September 19, 2011

Levande föda...


Det låter spännande och lite läskigt. Jag tänker omedelbart på insekter och larver. Kanske också på ostron. När hjärnan fått ta ett varv kring det lätt tabubelagda landar jag i vetskapen att det är råkost folk pratar om. Sallad, böngroddar och riven morot. Syrad kål, färska örter och kallpressad rapsolja. Inte det sämsta egentligen, men inte heller särskilt exotiskt och farligt.

På Friisgatan i Malmö ligger Raw Food House sedan en tid tillbaka. Jag har flera gånger tänkt äta lunch där men alltid ändrat mig utanför dörren och glidit in på Rebell, vägg i vägg, i stället. I fredags blev det i alla fall av. Lunchvalet föll på en thaisallad och till efterrätt en smoothie. Det blev inte billigt. Om man tänker sig att vegetarisk mat utan någon tillagningstid skulle generera lägra priser tar man grundligt fel. Gott var det emellertid och vackert att titta på. Lika fräncht, rent och krispigt som det såg ut på tallriken kände jag mig efter måltiden inombords. Jag betalade nöjd och gick därifrån med spänstiga steg. Gratulerade mig själv till ett gott val. Jag hade nästan kommit fram till kontoret när jag insåg att något kändes galet. En tomhet hade infunnit sig, och ett sug. Magen knorrade och jag kände mig rastlös.

Trams, tänkte jag, skärp dig du svaga lekamen.

Jag försökte intensivt försänka mig i arbete den efterföljande timmen men utan resultat. Kroppen hävdade bestämt att jag inte ätit sedan morgonen. Med en lätt berusad känsla i huvudet vinglade jag slutligen vid tretiden in på Ben & Jerrys glassbar i folkets park och beställde två kulor i bägare samt en kopp kaffe. Sedan återvände jag med förnyad kraft till kontoret och avlutade raskt dagens arbete.

Jag tror inte att raw food är för alla. Vissa av oss är starkt beroende av vår dagliga dos varm, tillagad mat med hög proteinhalt. Gärna med ett rejält tillskott av råa grönsaker vid sidan av. Men med betoning på just det, vid sidan av.

Sötsakerna i disken på Raw Food House lämnade dock ett bestående synintryck och risken är att ni kommer att se mig där igen. För en nyttig fika bestående av juice och någon obakad, kladdig nöthistoria.

/Hanna

No comments: