Wednesday, October 05, 2011

En gris i basker!


Jag bläddrade förbi annonsen i programmet för Stockholm Beer & Whisky utan att reagera över den. Min man studsade till och funderade helt kort över vad det var för öl han ännu inte hunnit prova. Ingen av oss noterade att det var whisky det handlade om. Längst bort i hörnet stod dom sedan. Force of Action. Med en marknadsföringsestetik som osökt för tanken till arbetarromantik och kommunistisk propagandakonst. Helt utanför alla normer om hur en whisky ska presenteras. Utan referenser till den elegans och den exklusivitet vi är vana att förknippa med drycken.

Tanken bakom valet av uttryck är, enligt Robert Blomqvist, att skilja sig från mängden. Att det är svårt att slå sig in på en etablerad marknad med en ny produkt om man inte syns. Jag förstår den tanken till fullo men jag är inte helt säker på att det fungerar, även om jag vill att det ska göra det. Whiskyvärlden är konservativ och jag gillar revolutioner. Jag tycker om människor som tar steget utanför ramen, som utmanar det etablerade. Dessutom är jag svag för propagandakonst.

Att ”Old Heb” (en blend av 19-årig Dalmore, 21-årig Fettercairn och 25-årig Ardbeg) visade sig vara en mycket trevlig ny bekantskap gladde mig också mycket. Ännu gladare blev jag när det visade sig att vi domare uppskattat någon av företagets tre produkter även vid blindprovningen. Så mycket att den till och med nominerats till mässans bästa whisky och därmed garanterats någon form av medalj under kommande torsdags prisutdelning. Blindprovning i sådana här sammanhang är inte bara bra utan helt nödvändigt. Det är omöjligt för människor att ställa sig utanför sig själva och göra objektiva bedömningar. Ju mindre förhandsinformation vi som domare har om dryckerna vi provar, desto friare kan vi bli i vår bedömning. Och varje whisky förtjänar en fri bedömning, även den som marknadsförs med hjälp av en gris i basker.

/Hanna

2 comments:

Smakverkstan said...

Låter som en grymt god separatistwhiskey! Fick du med dig något smakprov hem?

Hanna på Möllan said...

Nope. Inga smakprover i bagaget. Inte finns den på bolaget heller. Trist!