Thursday, July 11, 2013

Semester?


Nu är det semestertider, somliga vill lata sig och ta det lugnt, men jag har aldrig varit bra på att vara ledig. Istället ska jag ägna mig åt några matprojekt som pockat på min uppmärksamhet under en längre tid.

Först och främst ska jag åka ut på självplock i jordgubbslandet. Det viktiga är inte antalet plockade liter som följer med hem, utan det som räknas är antalet solvarma gubbar som äts sittandes på huk mellan raderna av jordgubbsplantor. Åh nostalgin!

Nästa projekt är en sommarkurs jag tänkte läsa. På sajten coursera.org finns något för alla kunskaptörstande: matematisk filosofi kanske eller varför inte en kurs i jazzimprovisation?
Jag planerar dock att läsa något mer matnyttigt, jag har anmält mig till en kurs som heter The Science of Gastronomy. Kursen leds av två professorer på Hong Kong University of Science and Technology, läxorna görs i köket och två av veckorna tillägnas vetenskapliga studier i att laga en sås. Förhoppningsvis kommer jag redogöra för mina framsteg här i bloggen. Är du sugen? Det går fortfarande att efteranmäla sig.

Mitt sista matprojekt för sommaren/hösten är den tröstlösa och ständigt pågående svampjakten. Jag har sett sammetssopp på gravarna på St. Pauli kyrkogård här i Malmö. Inte rätt plats för att langa upp svampborsten kanske, men skogen kallar! Sommarkantareller och Karl-Johanssvamp har plockats runtom i landet och snart ska jag ut! Frågan är om jag kan skola bebisen att lukta efter svamp, som en tryffelhund tänker jag mig. Eller räknas det som barnarbete?        

Glad Sommar!

/Lina                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

P.S. Jag har såklart startat en surdeg också. Har inte bakat något än, men det känns ändå bra att det bubblar i burken. D.S.

No comments: