Monday, October 17, 2011

Lyrisk!

Fiskaren Erik Lyräng lät förbryllad när jag ringde honom för att få komma på besök. -Va, ska du äta agn? -Ja, ge mig allt agn du har, lyrisk över bara tanken på att snart få smaka.

Några mil förbi Göteborg och upp i Bohuslän på Orust ligger Lyrön och Lyröns fisk och skaldjur. Anledningen till att jag åkte dit var inte för hummersäsongen utan för bläckfisken och musslorna skull.

Bohusländsk bläckfisk kanske ni tänker förvånat!?
Jepp, bläckfisk av sorten Loligo Vulgaris har blivit allt vanligare i våra vatten. Fiskarna i Bohuslän får under sommarhalvåret och fram till och med september upp hyfsat mycket bläckfisk som bifångt. Inget de bryr sig nämnvärt om.

Erik hade aldrig smakat bläckfisk och förstod inte riktigt min entusiasm över dem eller över musslorna. De används näst intill bara som agn. Någon gång då och då, men än så länge sällan, säljs de till galna turister som jag.

Under eftermiddagen hos Erik på Lyrön han jag tillaga och grilla tre olika bläckfiskrätter.
En med tomat, vitlök, ört- och olivfyllning, en annan fylld med äpple, rimmat sidfläsk och rosmarin och en tredje grillad och sen smaksatt med olivolja, citron, salt och peppar. Som huvudrätt blev det grillade havskräftor och en musselgryta med lager och örter tillagad i gryta över öppen eld men det funkade även fint att göra rätten i foliepaket. Extra fett gott blev det med sardellsmör, aioli och en dill- och västerbottenröra som tillbehör.

Eriks kommentar? Jamen det här var ju faktiskt gott!
Nästa år kommer Lyröns fisk och skaldjur att ha växt till sig ytterligare och vi kan väl hoppas att både musslor och svensk bläckfisk finns på menyn. För er som är i krokarna under nästa sommar och början av hösten, ring Erik och be att han sparar bifångsten åt er!

Återkommer med länk så fort reportaget är publicerat.

/Linda

No comments: