Tuesday, October 19, 2010

Fredagslunch v.41


Idag skulle det äntligen bli av. En lunch på Green Lion som jag tänkt på ett bra tag. Allt för länge skulle det visa sig. Man har, vad det verkar, helt slutat servera lunch, så up-to-date är alltså jag. Nå, vi gjorde ett tappert försök att reparera skadan på Skeppsbron, som tyvärr inte hade någon mat kvar eftersom vi siktat på en sen lunch. Check Point hade inget vegetariskt alternativ och La Roche meny lämnade en hel del i övrigt att önska. Vi hamnade till slut på Meze. Libanesisk buffé med rikligt av vegetariska alternativ till min lunchkompanjon. Till mig också för den delen. Kebabköttet och den strimlade kycklingen verkar mest vara för syns skull. Allt krut har i stället lagts på lena, mjuka, mysiga, kraftfulla, syrliga och gröna röror och sallader. Inga direkta överraskningar men mycket vällagat och gott. Den klart lysande stjärnan på bufféhimlen var dock en strimlad, friterad och sedan vinägerbadad aubergin med vitlök. Sagolikt gott och jag måste fråga vad det är.

-Pappas favorit, han dog för tio år sedan och jag kom att tänka på hans favoriträtt och gjorde den idag.

Vi skänker en tanke till pappa och hyllar hans härliga smak. Trots att restaurangen stänger efter lunchen fick vi sitta kvar i godan ro medan personalen plockade i ordning.

Vi svängde sedan om hörnet ut på Gustav Adolfs torg och tog en kopp kaffe på Malmö Cigarr och Tobakshandel. Mitt på torgets långsida, lite i skymundan och nästan hemligt serveras en härlig espresso med möjlighet att köpa till en fin bit Valrhonachoklad. Tobaksfri som jag är nu för tiden besöker jag ändå gärna inrättningen bara för den härliga miljön. Och så de rara männen bakom disken förståss. /Hanna

No comments: