Monday, January 19, 2009

Fattig flicka frostar av frysen, finner förmögenhet.

Precis som alla andra är jag som fattigast i januari. Det finns helt enkelt inte en spänn över. Man vrider och vänder på vartenda korvöre. För att göra ont värre tog jag mig för att frosta av frysen förra veckan. Inte nog med att det underhöll mig en hel lördag, det är dessutom helt gratis! Som kronan på verket var jag också helt slut när jag var färdig vid elvatiden på kvällen och orkade inget annat än att slänga mig i soffan framför tv:n, vilket också är helt gratis. Som belöning för detta föga tilltalande arbete fann jag dock en sanslös söndagmiddag.
I frysen hittade jag puréade jordärtskockor (som blev förrättssoppa). Dessutom fanns där fjolårets sista lammlägg, brytbönor från kolloniträdgården och en burk aprikoschutney med cashewnötter (huvudrätt). Jag hade också turen att finna skalade, lättkokta äppelhalvor, rostade hasselnötter och vaniljglass (efterrätt).
Inte illa att kunna glädja sin familj med som trerätters söndagmiddag i fattiga januari. Jag tror jag ska göra det till tradition.
/Hanna

No comments: